Τρίτη 19 Μαρτίου 2024
Πεζοπορικές Διαδρομές
 Τα Ευρωπαϊκά καi Εθνικά μονοπάτια
 

1 - ΤΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ ΜΕΓΑΛΩΝ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Στην Ευρώπη έχει αναπτυχθεί ένα δίκτυο 11 πεζοπορικών διαδρομών μεγάλων αποστάσεων. Τα μονοπάτια αυτά τα διαχειρίζεται η European Ramblers Association με έδρα στην Κassel της Γερμανίας. http://www.era-ewv-ferp.org/index.php?Epaths. Οι διαδρομές αυτές έχουν το πρόσημο Ε και τον αριθμό της διαδρομής τους από το 1 μέχρι το 11. Οι διαδρομές που διασχίζουν από δύο και περισσότερες χώρες ξεκινούν από 2.000 χλμ. και φτάνουν μέχρι 6.000χλμ.
Στόχος των διαδρομών αυτών είναι να διασχίσουν περιοχές με αξιόλογο φυσικό περιβάλλον και ιστορικό περίγυρο, κινούμενες συνήθως σε υψόμετρα από 500 - 1000μ. χωρίς να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν σημεία τους που ξεπερνούν τα 2000μ. ενώ πολλές φορές φτάνουν μέχρι τη θάλασσα.
Ονομάζονται μονοπάτια αν και πολλές φορές οι διαδρομές δεν κινούνται καθ΄ ολοκληρία σε μονοπάτια αλλά και σε χωματόδρομους και σε μικρά τμήματα ασφάλτων. Οι ημερήσιες διαδρομές τους κυμαίνονται από 15 μέχρι 25 χλμ. και διαρκούν από 8 έως 10 ώρες.
Τα 11 ευρωπαϊκά μονοπάτια φτάνουν στο εντυπωσιακό μήκος των 46.000 χλμ.

Τα Ευρωπαϊκά μονοπάτια και οι χώρες που διασχίζουν
    Μήκος (χλμ.)
E1 Νορβηγία – Σουηδία – Δανία – Γερμανία – Ελβετία – Ιταλία
5.000
E2 Ολλανδία – Βέλγιο – Λουξεμβούργο – Γαλλία
2.800
E3 Βουλγαρία – Ουγγαρία – Σλοβακία – Πολωνία – Τσεχία – Γερμανία – Λουξεμβούργο – Βέλγιο – Γαλλία – Ισπανία
7.200
E4 Ισπανία – Γαλλία – Ελβετία – Αυστρία – Γερμανία – Ουγγαρία – Βουλγαρία – Ελλάδα
6.300
E5 Γαλλία – Ελβετία – Γερμανία – Αυστρία – Ιταλία
3.000
E6 Σουηδία – Δανία – Γερμανία – Αυστρία – Σλοβενία – Ελλάδα
5.200
E7 Ισπανία – Ανδόρα – Γαλλία – Ιταλία – Σλοβενία – Ρουμανία
4.800
E8 Βρετανία – Ολλανδία – Γερμανία – Αυστρία – Σλοβακία – Πολωνία – Βουλγαρία
3.200
E9 Γαλλία – Βέλγιο – Ολλανδία – Γερμανία – Πολωνία
4.600
E10 Γερμανία – Τσεχία – Αυστρία – Ιταλία
2.400
E11 Γερμανία – Πολωνία
2.100
 
Σύνολο
46.600

Το Ε4 και το Ε6 είναι δύο από τα Ευρωπαϊκά μονοπάτια που φτάνουν μέχρι την Ελλάδα.
Το Ε4 ξεκινάει από το Γιβραλτάρ και μέσω Γαλλίας - Ελβετίας - Αυστρίας - Ουγγαρίας - Ρουμανίας Βουλγαρίας μπαίνει στην Ελλάδα και διασχίζοντας κάθετα την Ελλάδα μέχρι το Γύθειο συνεχίζει στην Κρήτη την οποία διασχίζει από την μία άκρη στην άλλη τερματίζοντας στη Ζάκρο. Το συνολικό του μήκος είναι περίπου 6.000 χλμ. από τα οποία τα 1600 χλμ. περίπου κινούνται στο Ελληνικό έδαφος.
Το Ε6 ξεκινάει από την Φινλανδία και διασχίζοντας Δανία- Γερμανία - Τσεχία - Αυστρία - Σλοβενία – από το λιμάνι της Ριέκας φθάνει στην Ηγουμενίτσα και διασχίζει οριζόντια την Ελλάδα μέχρι την Σαμοθράκη όπου και τελειώνει στην κορυφή του όρους Φεγγάρι. Το συνολικό του μήκος είναι και αυτό περίπου 6.000 χλμ. ενώ το ελληνικό τμήμα του 1000 χλμ. περίπου
Τα Ε φτάσανε στην Ελλάδα με προτροπή της διεθνούς Ομοσπονδίας γύρω στο 1990. Σαν φορέας ανάπτυξης τους ανέλαβε η Ε.Ο.Ο.Α (Ελληνική Ομοσπονδία Ορειβασίας Αναρρίχησης η οποία ανέθεσε το έργο στον Τάσο Ρήγα ο οποίος με τη βοήθεια των τοπικών ορειβατικών συλλόγων ολοκλήρωσε την τελική χάραξη τους ενώ συγχρόνως άρχισαν έργα βελτίωση των μονοπατιών όπως και η σηματοδότηση τους. Σε αντίθεση με τις Ευρωπαϊκές χώρες οι οποίες χρησιμοποίησαν ήδη υφιστάμενα δίκτυα μονοπατιών για"περάσουν" το Ε4 και το Ε6 στην Ελλάδα το έργο δημιουργήθηκαν από το μηδέν.
Το τεράστιο αυτό έργο των 2.200χλμ. ολοκληρώθηκε επιτυχώς μέσα στα επόμενα χρόνια.
Για τη σηματοδότηση χρησιμοποιήθηκαν στύλοι με σήμανση και πινακίδες, μικρές τετράγωνες πινακίδες και βάψιμο. Τα χρώματα των ευρωπαϊκών μονοπατιών είναι το κίτρινο με το μαύρο.

Πινακίδες σηματοδότησης Ε4 και Ε6 από
Παρνασσό - Βαρδούσια - Κερκίνη - Βόρα

Τα προβλήματα που υπήρξαν μπορούμε να τα εντοπίσουμε στα προβλήματα σχεδιασμού αλλά και στα προβλήματα που ανέκυψαν μετά την ολοκλήρωση κατασκευής του.
Στο σχεδιασμό κατ΄ αρχάς πρέπει να ληφθεί υπ όψιν ότι στην Ελλάδα δεν υπήρχαν μονοπάτια και μάλιστα σηματοδοτημένα. Αποτέλεσμα αυτού δεν ήταν δυνατόν λόγω κόστους αλλά και χρόνου ν΄ αξιοποιηθούν μόνο μονοπάτια, από τα οποία πάρα πολλά ήταν αδιάβατα, αλλά αναγκαστικά χρησιμοποιήθηκαν και χωματόδρομοι και άσφαλτοι. Ενδεικτικά στο τμήμα της Πελοποννήσου το Ε4 σε σύνολο 306χλμ. το 36% είναι σε μονοπάτια, 34% σε χωματόδρομους και 30% σε ασφάλτους.

Η σημαντική συμμετοχή των δρόμων σε ένα τέτοιο έργο αποδυνάμωσε το σύνολο του και παρέσυρε σε μια αρνητική εικόνα το σύνολο της προσπάθειας μην λαμβάνοντας υπ΄ όψιν ότι στην Πελοπόννησο π.χ το 36% του έργου δηλαδή 110χλμ. είναι μονοπάτια που περνούν από πολύ γραφικά και όμορφα σημεία της Πελοποννήσου.

Η Ομοσπονδία που σαν φορέας ανέλαβε το έργο δεν εξέδωσε ποτέ σημαντικά βοηθήματα (βιβλία, έντυπα κ.λ.π.) που θα βοηθούσαν τον πεζοπόρο που καλείτο κατά το μεγαλύτερο μέρος ν΄ ανακαλύψει τη διαδρομή. Δύο μικρά βιβλιαράκια που εκδοθήκανε για το τμήμα της Στερεάς Ελλάδας και της Πελοποννήσου ήταν αρκετά ελλιπή.

Τα επόμενα χρόνια υπήρξαν ακόμα περισσότερο καταστροφικά για τα μονοπάτια αυτά. Οι κάτοικοι των χωριών ανημέρωτοι για το έργο αυτό κατέστρεφαν τα πινακιδάκια και συνήθως τα πυροβολούσαν βρίσκοντας ιδανικούς στόχους για να δοκιμάσουν τις σκοπευτικές ικανότητες τους.

Τη δεκαετία του 1990 με χρηματοδότηση της ευρωπαϊκής ένωσης ανοίχθηκαν χιλιάδες χλμ χωματόδρομων σε όλους τους ορεινούς όγκους δημιουργώντας σοβαρές καταστροφές στο φυσικό περιβάλλον, ενώ συγχρόνως καταστρέψανε σε πολλά σημεία τη σηματοδότηση αλλά και τα ίδια τα μονοπάτια.

Συχνά οι πινακίδες των ευρωπαϊκών μονοπατιών καταλήγουν στο τζάκι
Το 2000 στο τμήμα της διαδρομής του Ε4, Αρτοτίνα - Δελφοί, έγινε επισκευή και επανασηματοδότηση. Σε πολλά σημεία τοποθετήθηκαν χάρτες και ταμπλό πληροφόρησης


2 - ΤΑ ΕΘΝΙΚΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ ΜΕΓΑΛΩΝ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Τα Εθνικά μονοπάτια μεγάλων αποστάσεων σχεδιάσθηκαν παράλληλα με τα Ευρωπαϊκά μονοπάτια και σκοπός τους ήταν να αποτελέσουν παρακάμψεις και νέα διαδρομές στο Ευρωπαϊκά Ε4 και Ε6. Εκτός από το 31 της Πελοποννήσου όλα τα υπόλοιπα συνδέονται με τα ευρωπαϊκά.

Τα Εθνικά μονοπάτια είναι διαδρομές μήκους από 40 μέχρι 150 χλμ. και τα 8 εθνικά μονοπάτια έχουν μήκος 700 χλμ. περίπου.

Τα χρώματα σήμανσης των εθνικών μονοπατιών είναι κόκκινο άσπρο

Στη βόρεια Ελλάδα και Θεσσαλία η αρίθμηση ξεκινά από το 0

01 - Από το βουνό Περιστέρι όπου περνά το Ε6 στο χωριό Γαρδίκι Τρικάλων. Μήκος διαδρομής 40χλμ. Το μικρό σε μήκος αυτό μονοπάτι διασχίζει τον επιβλητικό ορεινό όγκο των Τζουμέρκων.

02 - Από τις κορυφές του Ολύμπου όπου περνά το Ε4 στο χωριό Ζαγορά Πηλίου. Μήκος διαδρομής 130 χλμ. Το 02 διασχίζει τους ορεινούς όγκους του Κάτω Ολύμπου του Κίσσαβου του Μαυροβουνίου και μέρος του Πηλίου.

03 - Από το Νεστόριο Καστοριάς όπου περνά το Ε4 στα Ιωάννινα. Μήκος διαδρομής 140 χλμ. περίπου. Ένα από τα πιο όμορφα εθνικά μονοπάτια καθώς μεγάλο τμήμα του διασχίζει του ορεινούς όγκους Μιτσικέλι, Γκαμήλα και Σμόλικα.

04 - Από το Χορτιάτη Θεσ/νίκης στους Τοξότες της Δράμας (δεν έχει ολοκληρωθεί)


Στη Στερεά Ελλάδα η αρίθμηση ξεκινά από το 20

22 - Από την Πάρνηθα στο χωριό Επτάλοφο του Παρνασσού όπου συναντά το Ε4. (Δεν έχει ολοκληρωθεί). Μήκος 180χλμ. περίπου. Στη διαδρομή του το 22 περνά από του ορεινούς όγκους του Κιθαιρώνα, του Ελικώνα και της Κίρφης. Το 22 περνά μερικά τμήματα πολύ όμορφα ιδιαίτερα στον Παρνασσό.


Στην Πελοπόννησο η αρίθμηση ξεκινά από το 30

31 - Από την Πάτρα στην αρχαία Ολυμπία. Μήκος διαδρομής 100 χλμ. Μία πολύ ωραία διαδρομή που περνά τον Ερύμανθο, το βουνό της Λάμπειας και το βουνό της Φολόης καταλήγοντας στην αρχ. Ολυμπία. Μια διαδρομή με πολλές απρόσμενες και ενδιαφέρουσες εναλλαγές.

32 - Από τη Βυτίνα Αρκαδίας όπου περνά το Ε4 στην Καρδαμύλη Μεσσηνίας. Μήκος διαδρομής 150 χλμ. Το 32 αφού περάσει το Μαίναλο και το φαράγγι του Λούσιου φτάνει στον Ταΰγετο που τον διασχίζει κατά μήκος. Αφού συναντήσει το Ε4 στο καταφύγιο του Ταϋγέτου το αφήνει και διασχίζοντας τη χαράδρα του Βυρού καταλήγει στην Καρδαμύλη. Τα τμήματα του στον Ταΰγετο χάρις στις προσπάθειες του Ε.Ο.Σ. Σπάρτης διατηρούνται σε πολύ καλή κατάσταση

33 - Από τον Αγ. Πέτρο Κυνουρίας όπου περνά το Ε4 στη Μονεμβασιά και από εκεί στο ακρωτήριο (φάρος) του Μαλέα. Μήκος διαδρομής 120 χλμ. περίπου. Το 33 περνά από τον Πάρνωνα και φτάνει στην Μονεμβασιά. Το τμήμα μετά την Μονεμβασία ακολουθούσε ασφάλτους αλλά σύντομα πρόκειται να επαναχαραχθεί και συνδεόμενο με ένα τοπικό δίκτυο μονοπατιών να φτάσει στο φάρο του Μαλέα.


Η σηματοδότηση των εθνικών μονοπατιών γίνεται με χρώματα και με μικρές πινακίδες. Τα χρώματα που χρησιμοποιούνται είναι το κόκκινο και το άσπρο.

Τα εθνικά μονοπάτια είχαν την ίδια μοίρα με τα ευρωπαϊκά καθώς για τη συντήρηση τους δεν έχει προβλεφθεί καμία χρηματική επιχορήγηση με αποτέλεσμα να γίνονται μόνο αποσπασματικές ενέργειες σε μικρά τμήματα τους και σταδιακά να καταστρέφονται οριστικά.
Αυτό δεν εμποδίζει βέβαια τις νομαρχίες τους δήμους και άλλους φορείς να διαφημίζουν στα έντυπα τους την ύπαρξη αυτών των μονοπατιών για τα οποία δεν γνωρίζουν ούτε κάν που βρίσκονται και με τα οποία δεν έχουν ποτέ ασχοληθεί.
Το τεράστιο αυτό έργο θα μπορούσε να γίνει πόλος έλξης τουριστική ανάπτυξης αλλά στην πραγματικότητα υποβαθμίζεται μέρα με τη μέρα.
Επίσης τα μονοπάτια Ε όπως και τα εθνικά μπορούν ν΄ αποτελέσουν τον κορμό ανάπτυξης τοπικών δικτύων μονοπατιών τα οποία θα ξεκινούν ή θα καταλήγουν σε αυτά.

Τελευταία ενημέρωση: 1/6/2007

 
 Επιλέξτε γεωγραφικό διαμέρισμα:
Θράκη
Μακεδονία
Ήπειρος
Θεσσαλία
Στερεά Ελλάδα
Πελοπόννησος
Νησιά Ιονίου
Κυκλάδες
Δωδεκάνησα
Νησιά Αιγαίου
Κρήτη
 
  :: ΦΩΤΟΔΙΑΔΡΟΜΕΣ
   
  :: ΜΕΛΗ
  Εγγραφείτε στο pezoporia.gr και εκμεταλλευτείτε τα πλεονεκτήματα των μελών μας. (* απαιτούμενο)  
   
  Διαφημιστείτε στο pezoporia.gr | Συντελεστές | Links
  Created by Nidus Co. (c)2004